willekeenilseopreis.reismee.nl

Kawolo hospital Lugazi, alle belevenissen!

Na een week zonder stroom... weer een update :D! Bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen!

Vrijdag zijn we, samen met 2 andere geneeskunde meiden uit het guesthouse, naar het Mukono medical center geweest. We kwamen aan en... stapten direct een verloskamer binnen (het regende dus met oranje drek schoenen.). No problem, your so welkom... ! Helaas wilde de bevallig niet vorderen, dus is de vrouw naar een hospital gebracht voor een keizersnede... Daarna zijn we maar de poli gegaan voor wat zwangerschap controles... zie foto's!

Zaterdag met Duko, Emma en Eefje (allen van het guesthouse) naar een kroeg in Kampala gereden voor het voetbal!! De eigenaar is een Nederlander, dus de hele kroeg was omgebouwd tot Holland House. Veel expets en vrijwilligers aanwezig, erg gezellig! Helaas was KLM vergeten bitterballen mee te sturen...

Maandag was onze eerste ' werkdag' ! Keurig 9 uur aanwezig, zo opgevoed we zijn..... maar dat gaat hier anders.. We moesten eerst met ' de dokter' praten...dus na 2 uur wachten konden we beginnen! Ilse naar de maternity ward en Willeke naar pediatric (kinderen) en later HIV/AIDS department. Op deze afdelingen wordt de meeste ondervoeding gezien. Na wat inventarisatie is Willeke gestart met een poster/voorlichting voor deze groep patienten. Iedereen is erg enthousiast, en wil graag meer weten over eiwitten, koolhydraten etc....Medische studenten leren nauwelijks iets over voeding, de rest van het medische personeel niks! Veel winst te halen dus!

Ilse kijkt haar ogen uit op de maternity ward. Op deze afdeling komen alle zwangen met problemen binnen. Na een paar dagen is eindelijk duidelijk wat de route is die deze vrouwen op deze ward afleggen. Na onderzoek in de examination room gaan zijn er 3 opties, of naar huis, of opname op de ward, of door naar de verloskamer. De verloskamer bestaat uit een gang met wat bedden waar de vrouwen eerst neerploffen, hierna (pas bij echte persdrang) gaan ze door naar de echte labour room, waar binnen no time het kind geboren is. Vandaag Ilse haar eerste echte bevalling (zie foto), welke goed verlopen is. Helaas gaan niet alle bevallingen volgens plan, gister is er met een keizersnede een kindje dood geboren omdat de arts, die om 11 uur 's avonds al gebeld was, pas om 12 uur 's ochtends kwam aanzetten.... Andere delen van het ziekenhuis komen aardig overeen met de verhalen van anderen die al ervaringen in Afrika hebben opgedaan. Steriele ok-kleding wordt gedroogd aan de waslijn, de ok verschilt niet veel van een soort slagerij.. vliegjes zitten op de depgazen en de anesthesist checkt de toestand van de patient tijdens een operatie door zo nu en dan even aan de pols te voelen, als hij niet te plassen is.... Erg indrukwekkend allemaal en we beginnen de medische zorg in Nederland met de dag meer te waarderen!

Zaterdag gaan we een dagje naar Jinja, waar volgens de Oegandezen de oorsprong van de Nijl is. Ook schijnen hier veel leuke winkeltjes te zitten :) Hiernaast zijn we druk bezig met het plannen van een chimptrekking en safari in Nationaal Park Murchison Falls. We genieten!

Tot horens, wanneer de stroom het weer zo lang blijft doen als vandaag!

Liefs Willeke & Ilse

Ps. Kees, Annie en Mariette: In ons guesthouse verblijft ook een Nederlandse vrouw (Anita). Haar vriendin werkt momenteel samen met Dirk Stoffers in Soedan (VN). Anita vertelde ons gister dat Dirk en Mariette volgende week misschien een dagje langskomen in ons guesthouse!

Kim K.

Hey ils,

Klinkt indrukwekkend allemaal!
Hoe lang blijven jullie?

Sterkte met alles en veel plezier met het plannen van allerlei mooie tripjes!

xx Kim.

Jan en Hannie

Hoi, Hoi
Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben, wat een wereld van verschil de Nederlandse medici
en die daar.
Nog een fijne tijd toegewenst en pas goed op jezelf

Bert en Lies

Hoi Willeke,
Gek toch, maar ik voel nu de kriebels even te reageren. Zoals je als dieetdeskundige ongetwijfeld zult weten zijn bitterballen zeer vetverzadigd en ongezond. Daarom kunnen jullie de KLM beter dankbaar zijn dat zij in hun sociale bezorgheid jullie behoed hebben tegen deze vetzuchtige uitspattingen.

Afgezien van het voorgaande vinden we het geweldig wat jullie daar doen en meemaken.

Dirk Stoffers vanuit Soedan

Dag Ilse (en Willeke natuurlijk)

Wat een prachtige en indrukwekkende ervaringen doen jullie op. Mooi dat je dat ook met elkaar kan delen. Ilse, inderdaad, zowel Mariette als ik reizen in de komende dagen af naar Oeganda en zijn voornemens je op te zoeken. Ik wens jou(jullie) een mooi verblijf toe in het mooie Oeganda.

Groet Dirk Stoffers

Imke

Haaa fammen,

'Krekt echt' zeg! En het gekke is, het is ook echt. Die foto's zijn toch echt geweldig. Mooi man zo heerlijk daar. Al de markt op geweest? Welk fruit hebben ze daar nu? Zoooo lekker.

Hier begint het lekkere weer eraan te komen. Niet alleen door de oranjekoorts is het warmer aan het worden dus.

Heb bijna alweer een weekje werk 'overleefd'. Is het dan zo erg? Nee, valt wel mee maar de vakantie is in zicht en dat hebben de kids ook door. Nog éven doorzetten.

Jullie lekker foto's blijven maken en blijven genieten...

Leafs en tút, Imke

p.s. Ils, ik haw alwer wat km makke op it fytske, moai dat se wer feilich thús is. En noch dank foar dyn bedankje, foaral myn heit is der ek bliid mei, haha. No hoooi!

wieke

Lieve dames,
Mooi dat "wasgoed"aan de lijn.Volgens mij gaan veel bacterien ook in de buitenlucht wel dood!Het lijkt mj een bijzondere belevenis,deze reis,steeds weer je eigen ideeen bijstellen.Werk ze en veel plezier toegewenst.
Wieke

welm

Wauw meiden wat een belevenissen... In korte tijd al helemaal ingeburgerd hoor ik wel. Lieve Ils wat vind je van de verloskunde daar? Heb je wat aan je MCL-kennis of is het avontuurlijk kindjes op de wereld toveren..? Misschien kunnen we eens even bellen via belpiraat ofzo...
Zet'm op meiden, ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!
xx

Johanna

Hé meiden!

Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Erg typisch inderdaad hoe het er daar nog aan toe gaat..

Geniet ervan en succes!

tút Johanna

Pake en Beppe Braaksma

Geweldig wat jullie daar meemaken,wat een andere wereld.Mooie foto"s. We lezen alles met verbazing.
Imke vraagt al,wat voor fruit jullie daar krijgen,daar zijn wij ook nieuwsgierig naar
Veel succes en tot de volgende keer.
Groetjes aan Ilse,t

Lieve Willeke.
Geweldig wat jullie daar meemaken,wat een andere wereld. Mooie foto"s hoor! We lezen alles met verbazing. Imke vraagt al wat voor fruit jullie daar krijgen,daar zijn wij ook nieuwsgierig naar.
Maar weer tot de volgende keer
Groetjes aan Ilse,kus van Pake en Beppe

marijke en Jan

Wat een geweldige verhalen. Echt een andere wereld.
Met jullie waarderen wij de Nederlandse samenleving.
We hoorden Ilse, dat je een baan hebt als je weer thuis komt.SUPER SUPER SUPER!!!!!!
Nu genieten maar

Sjoukje

Ha froulju!

Geweldich om jim ferhalen te hearen! Soe der sa wer nei ta wolle. Jinja is erg moai om te sjen. Folle sukses der en genietsje mar goed fan alle bysundere dingen om jim hinne!

Groetnis Sjoukje

Cor en Lianne

Lieve Ilse, via Nam zijn we op je site terecht gekomen. Super om al je belevenissen te lezen en om jullie foto's te zien! Is wel even flink wennen of niet? Veel succes met het werken en geniet van alle mooie dingen die jullie vast en zeker gaan meemaken.
We zijn benieuwd naar jullie verhalen. Liefs Cor en Lianne

Cindy

Hoi Willeke,

Wat een verhalen! Leuk om te lezen. Nog veel succes en plezier!

groetjes Cindy

Jan,Greta,....

Weer eens iets anders dan de gebaande paden in NL!
En wij maar zeuren over een ingegroeide teennagel,...

gr. uit luttelgeest.

ps: "chimptrekking" is dus echt aapjes kijken?

Jehannes en Adelma

Goh Ilse dit is wol efkes wat oars as yn Ljouwert is't net sa? Sa wardeer je dat wer des te meer.
En wat heerlik da'st een baan hast ast werom komst. It giet dy mar fan een leien dakje. Wist al at Eije komt ja as nee? As moat d'er keatse. Foar dy hoopje ik dat net, want it is fest een erfaring die't je beide mei meitsje moate om te witten wat it is, hoe sa'n lan oanfielt en welke sfeer d'er hinget.
Mooi man, dit nimt gjinien dy (jimme) wer of!

tut ut Mantgum