willekeenilseopreis.reismee.nl

WK-gekte

De afgelopen vier weken zijn voorbij gevolgen, waardoor Willeke helaas vrijdag Oeganda weer moest verlaten (haar verhaal volgt vast nog). Voor de liefhebbers, mijn reis gaat nog 6 weken door.

De afgelopen week zijn we druk in de weer geweest in het ziekenhuis. Willeke heeft de laatste hand gelegd aan haar voorlichtingsposters en elke afdeling van het ziekenhuis ermee behangen. Ze zijn erg mooi geworden en iedereen was reuze enthousiast! Naast de werkzaamheden op de martinity ward heb ik vier Deense verpleegkunde studenten wegwijs gemaakt in het ziekenhuis, gezellig!

Zoals de trouwe nieuwskijkers/nu.nl-lezers vast wel meegekregen hebben, is de wk-finale voor ons in Kampala erg vreemd verlopen. Met ruim 200 Nederlanders hebben we de finale gekeken in het Holland House van Kampala. Tijdens de laatste 15 minuten van de verlenging (net na 1-0 voor Spanje), werd ons verzocht snel het Holland House te verlaten. De reden was dat er 2 bommen afgegaan waren elders in de stad, die tot nu toe aan 64 mensen het leven hebben gekost. De bommen gingen af in een Ethiopisch restaurant en in een gelegenheid van een rugbyvereniging, waar mensen ook de wk-finale zaten te kijken. Waarschijnlijk zijn de aanslagen gepleegd door Somalische militanten, die al herhaaldelijk dreigen met aanslagen in Kampala. Redenen hiervoor zijn Oegandese militairen die gelegerd zijn in de Somalische hoofdstad en misschien de weerzin tegen voetbal. Met ons gehuurde taxibusje (die de heenweg mooi versierd was met de Nederlandse vlag en Willeke haar Poiszvlaggetjes) zijn we snel teruggereden naar ons guesthouse in Mukono. Gelukkig de terugweg niks van alle ellende gezien. Terug in het guesthouse snel te tv aangezet, maar blijkbaar was het wk belangrijker, want naast de overwinning van Spanje was er tot vanochtend nog geen bomnieuws op de Oegandese nieuwszenders.

Naast deze verschrikkelijke gebeurtenis is er ook nog leuk voetbalnieuws. Zo heeft de Nederlandse Ambassade zaterdag 1000 oranje shirts uitgedeeld aan de brommertaxichauffeurs. Overal waar je zaterdag keek zag je oranje shirtjes met de tekst wk-final 2010 Holland-Oeganda, fantastisch :D Verder heb ik gister het voetbal gekekenen tuskerbiertjes gedronken samen met Dirk en Mariette (Dirk heeft een jaar samen met mijn vader in Rwanda gewerkt en pas geleden samen met mijn vader de Kilimanjaro beklommen). Erg gezellig!!

Ondanks de nare avond van gister heb ik het hier nog steeds fantastisch. Morgen ga ik een les geven in het ziekenhuis, en donderdagochtend spring ik IJje in zijn armen op het vliegveld van Entebbe :D

Liefs Ilse

Marrit

Och leave skat,
Ik skrok fan'e moarn idd al doe't ik it op de radio hearde. Harriebarrie.
Goed op dysels passe en hieeeel folle wille mei Ije!!!

Leafs,
Marrit

p.s. Hawwe se yn Oeganda ek Tusker? :D

Aukje en Geert

Fijn zo snel na de aanslagen van je te horen, want we dachten vanochtend vroeg na het nieuws meteen aan jullie. Vreselijk voor alle betrokkenen wat er is gebeurd. We wensen jou nog een plezierige werkweek toe en samen met IJje hele fijne vakantieweken! Liefs uit Westervoort

Namkje

Sjemich, wat eng! Bin bliid te hearren dat jim feilich binne! Machtich dat IJje hast komt! Genyt derfan!

Jeanine

Hoi Ilse,

Inderdaad nare berichten uit Oeganda gister! Gelukkig gaat alles goed met je! Je fotos en verhalen maken me wel een beetje jaloers....

x

Kim K.

Hey Ils,
Kan me voorstellen dat dat indrukwekkend (op een nare manier) was! Gelukkig is alles goed (behalve dan dat we geen wereldkampioen zijn geworden...).
Geniet van je resterende tijd en stay healthy!
Zonnige groetjes uit Curacao.

Tara

Ha Ilsje,
Wat een narigheid :-(
Zag de beelden op het journaal, jeg!
Rust weer wedergekeerd?
Liefs, Tara

Miek

Heej Ilse!
Wat enorm schrikken van die omslagen zeg... Had er al over gehoord in Somalië, maar wist niet dat het in Uganda ook zo speelde... Geniet van je overige weken in Uganda die je lekker met IJe door kan brengen! xx

Miek

omslagen = aanslagen :S